I folkmun kallas det ofta chiptrim eller trimchip – men de seriösa aktörerna på marknaden kallar det motoroptimering – en modifiering av programvaran i bilens styrdator som ger ökad prestanda och körglädje, och minskad bränsleförbrukning och utsläpp.
Att öka effekten och vridmomentet i en motor kan hjälpa dig med säkrare omkörningar och snabbare gasrespons – många upplever också att bilen blir roligare att köra.
Programvaran anpassas efter kundens önskemål, fordonets skick och förutsättningar, samt vad fordonet faktiskt ska användas till.
På de flesta bilar från 1999 och framåt sker programmering via det s.k. OBD-uttaget på bilen, dvs diagnosporten där till exempel verkstaden undersöker bilen för felkoder. Uttaget underlättar kommunikationen när man vill läsa ur bilens originalinställningar, spara dessa och sedan byta ut dem mot en skräddarsydd programvara för bränslebesparing, normal effekthöjning eller maxprestanda. På nyare bilar, 2009 och framåt, är det inte alltid som det går att kommunicera mellan OBD-uttaget och styrenheten. Då sker programmeringen direkt mot styrenheten.
En enklare lösning är att koppla in en effektbox i sin bil. Den här lösningen anpassas till det specifika fordonet och man kopplar enkelt in den själv. Det är stor skillnad på att optimera programvaran och att koppla in en dieselbox. Om du vill ha högre effekt och vridmoment i din dieselbil utan att störa bilens inbyggda funktioner så är det bästa alternativet att optimera mjukvaran i motorns befintliga styrsystem.
En omprogrammering är något som tar från en halv till en hel arbetsdag för en normal optimering, något som man bör vara beredd på. En del företag har lånebilar, annars får du själv planera din möjlighet att bli upphämtad.
Motoroptimering är förutom till personbilar även tillgängligt för lastbilar, husbilar, entreprenadmaskiner, lantbruksmaskiner, båtar och motorcyklar.